Coraz częściej producenci widzą piękniejszą płeć jako odbiorcę szerszej grupy asortymentu niż kosmetyki kolorowe oraz proszki do prania. Kobiety to coraz częściej ambasadorki marek i produktów uważanych dotąd za "męskie" – jak te z kategorii technologia czy sport. Piękniejsza płeć w reklamie przestaje pełnić rolę płci słabszej. Znane kampanie: Dove, Always, a ostatnio także Samsung przy współpracy z Femi Pleasure i z filmem 6800 miles to the Sun[1] oraz kampaniaPięknie Proste (produkty z serii Galaxy, jak np. Samsung Galaxy A3) wydają się potwierdzać nowe trendy w reklamie. Samsung sklep nie kieruje technologicznej oferty jedynie do facetów.
Co to znaczy biegać jak dziewczyna?
Jednym z ciekawszych spotów zwracających uwagę na niesprawiedliwe postrzeganie kobiety nie tylko w branży reklamowej, ale także w życiu codziennym, był film promujący markę środków higienicznych Always. Kilkunastu respondentów różnych płci i grup wiekowych zostało poproszonych o to, by pokazali, co to znaczy "biegać jak dziewczyna", "walczyć jak dziewczyna" itd. Tylko dziewczyny poniżej dziesiątego roku życia uważały, że polecenie oznacza "biegnij tak szybko, jak potrafisz" – reszta uczestników uznała, że jest to zachęta do ślamazarnego, niezgrabnego i przerysowanego zachowania. Spoty z tej serii były dotąd wyświetlone kilkadziesiąt milionów razy.[2]
Piękno jest niedoskonałe
Inną przełomową kampanią jest znana na całym świecie i trwająca od lat kampania Dove, stawiająca nacisk na to, jak kobiety naprawdę (albo chociaż w przybliżeniu) wyglądają. Kilka lat temu odejście od schematycznego przedstawiania cielesności kobiety, szczególnie w kampaniach reklamowych produktów przeznaczonych do pielęgnacji ciała, było prawdzie pionierskim ruchem. Seria reklam Dove spotkała się z ogromnym odzewem społecznym, nie dziwi więc fakt, że marka po dziś dzień nie zrezygnowała z tej strategii.
Piękno jest proste
Warto wspomnieć o polskiej kampanii Pięknie Proste, prowadzonej w ramach promocji urządzeń Samsung serii Galaxy: A3, S6, Tab 3 i innych. Samsung sklep kieruje ofertę specjalnie do kobiet, czyniąc sportsmenki jak Ania Jagaciak i Kasia Wolska ambasadorkami marek. Kasia Wolska, trenerka personalna i kaskaderka, przekonuje w jednym ze spotów: "Nam się czasem wydaje, że jak jesteśmy kobietami, to jesteśmy takie słabe. Nieprawda!"[3] Kampania Samsung Galaxy A3, S6, A5 i innych urządzeń zasługuje na uwagę, pokazując kobiety jako twardzielki z fajnymi zainteresowaniami.[4]
W mediach nadal sytuacja nie prezentuje się szczególnie optymistycznie: kobieta gotuje, odkurza, porównuje skuteczność proszków do prania (oczywiście pod kuratelą sławnego prezentera), leczy pierwsze objawy przeziębienia u przepracowanego męża, z zapałem pozbywa się cellulitu i wreszcie łyka leki uspokajające, bo przez nadmiar obowiązków już nie daje sobie rady. A wszystko to robi w dwunastocentymetrowych szpilkach i pełnym makijażu. Czy zawsze? Na szczęście, nie. Trzymamy kciuki, by było już tylko lepiej!
0 komentarze :
Prześlij komentarz
Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie ślad w postaci komentarza... Zapewniam, że czytam wszystkie i staram się odpowiedzieć na każdą wiadomość.
Jeśli obserwujesz, mojego bloga napisz mi o tym w komentarzu, na pewno odwiedzę Twojego bloga.